Zespół Aspergera – książki dla dzieci jako pomoc w terapii

Przez długi czas zespół Aspergera uważany był za przejaw złego zachowania będącego skutkiem niewłaściwych oddziaływań wychowawczych. Od końca minionego wieku uznajemy go za chorobę, której wyleczyć się nie da, ale chorych można i należy wspomagać na różne sposoby.

Dziecko z Aspergerem w grupie rówieśniczej

W przeciwieństwie do autystyków dzieci z Aspergerem nie izolują się od świata, nie tworzą własnego, ale żyjąc w naszym świecie robią to na swój sposób, funkcjonują według własnych zasad, które często wychodzą poza utarte schematy.
Gdy we wczesnym dzieciństwie dziecko mówi językiem płynnym, pedantycznym, naszpikowanym fachowym słownictwem dorośli zachwycają się nim i uważają takie zachowanie za przejaw wyjątkowej inteligencji, mądrości, dojrzałości czy wręcz ponadprzeciętności intelektualnej. Taki mały – stary człowiek wprawia dorosłych w zdumienie zakresem swojej wiedzy. Jeśli jednak jest to wprawdzie szeroka, ale jednostronna wiedza obejmująca ściśle określoną dziedzinę, to trzeba się funkcjonowaniu młodego człowieka przyjrzeć dokładniej. Jednokierunkowe, pedantyczne wręcz segregowanie nabywanej wiedzy, maniakalne trzymanie się jednej dziedziny zainteresowań jest pierwszym objawem zespołu Aspergera.

Zespół Aspergera – jakie pomoce kupić dziecku do nauki

Nie jest łatwo przekonać dziecko do zabawy czy nauki związanej z inną dziedziną, niż jego zainteresowania. Ale należy próbować, bo to jedyny sposób aby wyrwać dziecko z kręgu obsesyjnego zajmowania się jedną tematyką. Napisanie książki dla dzieci z zespołem Aspergera należy do bardzo trudnych. Jeśli dziecko interesuje się wyłącznie geografią, to przekonanie go do sięgnięcia po wiedzę historyczną czy matematyczną jest zadaniem wielce karkołomnym.
Dzieci zdrowe uczą się chętnie wszystkiego, a zainteresowania kształtują przez lata – czasami dopiero u progu studiów wyższych wiedzą, co tak naprawdę jest dla nich ważne. Książki dla dzieci z zespołem Aspergera to nie mogą być zwyczajne podręczniki do każdego przedmiotu szkolnego, bo chory wybierze tylko te, które go interesują. Książka dla cierpiącego na zespół musi umiejętnie łączyć w ujęciu holistycznym wiedzę o świecie i przekazywać ją w sposób zachęcający do pogłębiania wiadomości z różnych zakresów.